תערוכה חדשה במוזיאון

04/09/2024 א' אלול תשפ"ד

ביום חמישי 5.9.24 תיפתח במוזיאון מורשת החשמונאים התערוכה "תכשיט להשחית". פתיחה חגיגית בשעה 19:00. הכניסה חופשית.

על התערוכה: תכשיטים הם חלק ממגוון גדול של חפצים המתגלים בחפירות ארכיאולוגיות והם מרכיב חשוב בתרבות החומרית. חשיבותם קשורה קודם כל להקשר הארכיאולוגי שלהם, כיוון שבירור ההקשר עשוי להבהיר את משמעות התכשיט היחיד או אוסף התכשיטים במקום הימצאם. מלבד היותם חפצים יפים שמעוררים סקרנות ופליאה, לתכשיטים בעת העתיקה היו משמעויות רבות מעבר לקישוט הגוף. בין היתר הם סימלו עושר ומעמד חברתי, שיוך אתני, דתי או תרבותי, ביטאו היררכיה ושררה ושימשו קמעות לפולחן והגנה. אפלטון, בספרו 'הרפובליקה', מספר על רועה הצאן גייגס שמצא טבעת קסמים ההופכת אותו לבלתי נראה. התערוכה בוחנת את הכוח הגלום בתכשיט לשבש סדרים חברתיים בעבר ובהווה, בארכיאולוגיה ובאמנות עכשווית, ועוסקת בשימוש בתכשיט כאובייקט המערער ומשפיע על מהלכים משני מציאות וחשיבה, ובסודות שעוברים בין תרבויות.

בסדרת ההדפסים חוקר שי עיד אלוני מחוות טקסיות המייצגות אנרגיה פולחנית המתכתבת עם מסורות עתיקות ואמנות עכשווית. הערך המיתי והטקסי בעבודות מתקשר לסמלים של אתגרי כוח, תרבות, ואלכימיה

העבודות של אדית בן גידה התפתחו בעקבות שיח עם אמה על זקנה והתכלות. הפחד התמידי מאיבוד נעורים מתבטא דרך שימור והכלאה של נערות רנסנסיות יפיפיות המייצגות את מודל היופי בשיאו מול שימור חרקים בשיא יופיים באמצעות פִחלוצם.

מירה מיילור מעדנת את כוח האופל בדמותה של לילית באמצעות הילה מלכותית וחומר ארכיטיפי-מטפורי כגון, זכוכית, ברזל ועץ, ומנפצת מיתוסים בנושא אחרות. בסדרה 'זה לא אקדח' היא מפרקת את המחשבות ואת מושאי הכוח והאלימות שקיימים באקדח לדימוי קריסטלי, שקוף ושברירי.

בסדרה 'לבבות מתוקנים' טמון קשר כימי בין חלודה לדם, שניהם רכיבי ברזל מחומצנים. דניה צ'למינסקי משבצת בתוך הלבבות עורקים של צמח הצבר ואבקת חלודה הצובעת את האפוקסי בגוונים אורגניים הנראים כמו גווני דם.

תכשיט להשחית היא התערוכה השלישית במסגרת אמנות עכשווית במוזיאון מורשת, תערוכה קבוצתית של אמנות ישראלית, המתכתבת עם הארכיאולוגיה ועם חלל המוזיאון שבו מוצבים המוצגים. היא מוצגת באולמות ובינות למוצגים, מקיימת שיח עם תערוכת הקבע במוזיאון ובוחנת את ממצאי העבר מול יצירה עכשווית, תוך ניסוח שאלות על מהותם של יצירה וגילוי, מסורת וחדשנות, חקר העבר העתיק ופילוח ההווה.

מוזיאון מורשת החשמונאים מאז ועד היום, שדרות דם המכבים 24, מודיעין.
טלפון 08-9737344.

לאתר המוזיאון לחצו כאן

עבודה של אדית בן גידהעבודה של אדית בן גידה


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד