דבר ראש העיר לראש השנה

07/10/2024 ה' תשרי תשפ"ה

תושבות ותושבים יקרים שלום,
קשה להאמין איך לפני שנה, ערב ראש השנה תשפ"ד, עמדנו בפתחו של ראש השנה עם תקוות ואופטימיות לשנה חדשה ומלאת עשייה והישגים. אך לצערנו, המציאות הכתה בנו והפתיעה אותנו בעוצמתה.

ביום שבת שבעה באוקטובר, במקום לחגוג את חג שמחת תורה מצאנו את עצמנו אל מול מתקפת הטרור הקשה והאכזרית ביותר בתולדות מדינת ישראל.

מאז אותו בוקר כואב, נלחמים באומץ לב בלתי רגיל לוחמות ולוחמי צה"ל : באוויר, בים וביבשה - אני קורא להם "דור הניצחון".

הטבח האכזרי ביישובי הדרום והמלחמה, שעודנה מתחוללת בדרום, בצפון וביהודה ושומרון, גבו מאתנו קורבנות רבים וכואבים.

אבדן בלתי נתפס של תושבי העיר שלנו, חיילות וחיילים, מפקדים ומפקדות, בסדיר ובמילואים, בנות ובני העיר שלנו, שנפלו בשבעה באוקטובר ומפרוץ המלחמה.

אני יודע שתמיד אומרים שהכי טובים נופלים אבל אני חייב לומר שמשיחות שלי עם המשפחות ועם חברי החללים זו לא קלישאה. איבדנו את טובי בנותינו ובנינו. יהי זכר החללים ברוך.

בנוסף, שני תושבי העיר שלנו נרצחו במסיבה ויש עוד חללים שיש להם קשר לעיר או קבורים בעיר.

במהלך השנה פעלנו ביתר שאת להנצחת חללי המלחמה. עד כה קיימנו 17 טקסים עירוניים לקריאת משעול או מעלה לזכר החללים שנפלו במלחמת חרבות ברזל. זו דרך צנועה וראויה שלנו להנציח את זכרם של הנופלות והנופלים.

המלחמה הביאה עמה מציאות ביטחונית חדשה ואתגרים לא פשוטים גם כאן. האירועים הטרגיים העלו על המוקד את האופי המיוחד של העיר שלנו. הערבות ההדדית הייתה צו השעה. כבר מהיום הראשון למלחמה, תושבי העיר התעשתו, הבינו את גודל השעה והחלו לפעול, יד ביד, עם העירייה.

לנוכח המצב, פעלנו מיד ובמלוא הכוח כדי לחזק את הביטחון האישי של תושבי העיר, לצד המשך התפקוד השוטף של המערכת העירונית - הפעלת מערכת החינוך, שמירה על ניקיון הרחובות, מתן שירותים חברתיים ושירותים עירוניים רבים נוספים.

הקדשנו תשומת לב מיוחדת לחיזוק מערך האבטחה בעיר. הגדלנו את סד"כ סיירי הביטחון, בדגש על תוספת שמירה בסביבת מוסדות החינוך, הרחבנו את פריסת כוחות הביטחון באזור גדר המערכת, הוספנו אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, רכשנו נשק והקמנו, יחד עם משטרת מודיעין, שש כיתות כוננות.

הפעולות האלה, שעשינו החל בבוקר השבעה באוקטובר, היוו תוספת כוח ביטחוני משמעותי לכוחות האבטחה שפועלים בעיר.

השנה שחלפה הדגישה את הצורך בהיערכות ביטחונית מוגברת ולכן הוספנו מאות מצלמות ביטחון ברחבי העיר כמו גם באזור גדר המערכת. בקרוב נשלב מערכת אנליטית חכמה שתספק לנו עדכונים בזמן אמת ותאפשר מידע זמין ומהיר על אירועים חריגים.

המשימה לשמור על שגרה בזמן המלחמה לא הייתה קלה, בעיקר עבור המשפחות שחוו גיוס פתאומי של אלפי תושבים, שהותירו מאחור משפחות וילדים.

זו הזדמנות להביע את הערכתי הרבה לכל מי שתרם, בין אם על ידי שירות בצבא או על ידי התנדבות מעוררת השראה. כל אחת ואחד מכם מילא תפקיד חשוב בהתגייסות הכוללת לשמירה על הבית ועל הקהילה.

היום, ערב ראש השנה, העיר שלנו ממשיכה להתפתח ולהתרחב. לשמחתנו ולגאוותנו היא אחת הערים היפות, המתפתחות והמתקדמות בישראל ומונה יותר מ-108 אלף תושבים. שמה הטוב של העיר הולך לפניה בתחומים רבים בחינוך, בהתנדבות ובחדשנות ומתחוללת בה תנופה של בנייה ופיתוח.

בימים אלו אנו עובדים על תקציב העירייה לשנת 2025. התקציב נבנה בתקופה מאתגרת בצל המלחמה, אבל הוא כולל בתוכו גם הכוונה להמשך התקדמות ופיתוח העיר.

כמו תמיד, חצי מתקציב העירייה מיועד למערכת החינוך שלנו. אתם כבר יודעים שעבורי השקעה בחינוך זו השקעה לעתיד שלנו! אני מאמין שהשקעה בחינוך שלנו זו השקעה בביטחון שלנו!!

התקציב החדש יכלול התייחסות מיוחדת גם לשיפור הביטחון האישי והעירוני. \במהלך שנת 2025 ,אנחנו נקים מוקד רואה, שיהיה חלק חשוב ומשמעותי במודל "SAFE CITY", כך שבאמצעות השיפורים הטכנולוגיים נוכל להעניק שירות מצוין עוד יותר לתושבים.

בנוסף התקציב שומר על תהליך הרב שנתי שהתחלנו במהלכו אנחנו ממשיכים לתת כלים לקידום פעילויות קהילתיות, רווחה, תרבות, ספורט, פנאי ולפיתוח אזורי התעסוקה.

אנחנו מצליחים לעשות זאת בזכות תהליכי ייעול של משאבי העירייה שהכנסנו לתכנית העבודה העירונית במסגרת מודל "עיר חכמה" ועבודת מרכז החדשנות העירוני.

למרות התקופה המורכבת העוברת על כולנו אנחנו ממשיכים לקדם מספר תכניות חדשות ופרויקטים משמעותיים נוספים. אני רוצה לשתף אתכם בחלק מהם:

אני אתחיל עם הדבר אולי הכי חשוב: הבנייה העתידית בעיר כי כולנו רוצים שהילדים שלנו יגורו כאן לצידנו.

אנחנו נמצאים כעת בשלבי תכנון מתקדמים של תכנית המתאר לשלב השני של העיר. התכנית החדשה כוללת כ-39,000 יחידות דיור חדשות שלפחות - 12,000 יח"ד יהיו מיועדות לבנות ולבני העיר - לילדים שלכם.

בימים אלה אתם יכולים לראות את החפירות הארכיאולוגיות שמבוצעות באזור השכונה העתידית "המעיינות" שתיבנה ממערב לשכונת הכרמים ונמצאת בהליכי תכנון מפורט.

עוד כוללת התוכנית הקמת בית חולים, מרכז אקדמי, רובע עסקים (מע"ר) חדש ותחנת רכבת שלישית.

איכלוס שכונת מורשת נמשך למרות הקושי בחוסר בעובדים בעקבות המלחמה ולכן אנחנו כעירייה נמשיך להשקיע משאבים רבים כדי למנוע מתושבי השכונה פגיעה באיכות החיים שלהם.

בשכונה פועלים שלושה בתי ספר ו-20 גני ילדים ואנחנו עוד עובדים על המשך איכלוס השכונה שיכלול בתי ספר על יסודיים וגנים נוספים.

בנוסף העסקים השכונתיים מתחילים להיפתח, ביקרתי בחלקם וראיתי בעלי עסקים נחושים שרוצים להצליח ולפתח כלכלית ועסקית את השכונה.

הקמנו בשכונת הציפורים מבנים עבור מעונות לגילי לידה עד שלוש. אנחנו נקים בהמשך עוד מעונות יום בשכונת מורשת שגם אותם תפעיל עמותת סחלבים, שמצליחה להפעיל מעונות יום במקומות בהם העמותות הארציות נכשלו.

התכנית להקמת רובע לסטודנטים צעירים מתקדמת. במסגרת התוכנית, אנחנו מתכננים לבנות מעונות לסטודנטים צעירים תושבי העיר, שיהיו בו מגוון רחב של דירות קטנות להשכרה במחירים שפויים ומוגדרים מראש.

מרכז העיר שלנו תוסס - ואנחנו רק בהתחלה: המלון הראשון של העיר כבר החל בהרצה לקראת פתיחת השערים, ולידו נמשכות העבודות להקמת מרכז רפואי חדשני, שיכלול חדר מיון קדמי, חדרי ניתוח ומרפאות מומחים.

באותו מקום מקימה קבוצת עזריאלי גם מתחם גדול של בתי קולנוע, שטחי מסחר, מסעדות ומשרדים, שיהוו עוגן כלכלי נוסף למרכז העיר.

בימים אלו פרסמנו מכרז להקמת חניון תת קרקעי ומרכז ירידים במע"ר. 350 מקומות חניה ומאות מטרים של מסחר ושטח לירידים שיוקמו בהשקעה של למעלה מ- 60 מלש"ח.

הלב הפועם של העיר הם העסקים המקומיים. אנחנו נמשיך לפעול כדי לקדם ולסייע לעסקים הקיימים בשדרה ובכל המרכזים המסחריים בעיר ונפעל לקדם תהליך של התחדשות עירונית בשיתוף בעלי המרכזים המסחריים.

בימים אלו נשלמות עבודות הבניה של מתחם קירות הטיפוס האולימפיים ואנו נערכים להפעלת המתחם. אין ספק שהוא יעמיד את העיר במקום מרכזי בענף הטיפוס שהולך ומתפתח.

אחד הדברים המטרידים אתכם התושבים וגם אותנו בעירייה הוא התחבורה הציבורית בעיר. נפגשתי בתחילת החודש עם מנכ"ל משרד התחבורה. בפגישה סוכם כי בטווח הזמן הקרוב, יפורסם מכרז לבחירת מפעיל למערך קווי האוטובוס בעיר. כחלק מהמכרז החדש יהיה גידול משמעותי במספר קווי האוטובוס, בתדירות שלהם ובפריסה שלהם ברחבי העיר. מדובר בגידול בעלות של עשרות מיליוני שקלים והכל לטובת תושבי העיר שלנו.

דבר נוסף שאנו פועלים לקדם היא תכנית פעולה בתחום האנרגיה המתחדשת וההתייעלות האנרגטית, מתוך דאגה לסביבה טובה יותר וגם חסכון כספי. אנו נשלים את התקנת הפאנלים הסולאריים על גגות מבני הציבור והחינוך, נמשיך בהחלפת גופי התאורה לגופים חסכוניים מסוג LED ועוד.

אני רוצה לסיים בתפילה לשלום הפצועים ולשובם לשלום של כל החיילים והחיילות, אנשי כוחות הביטחון, הלוחמים בדרום, בצפון וביהודה ושומרון ביבשה, באוויר ובים. מי ייתן וכולם ישובו אלינו לשלום, בריאים ושלמים. אני מתפלל יחד אתכם לשובם הביתה של החטופות והחטופים - כולם!

חיים ביבס. צילום: ראובן קפוצינסקי חיים ביבס. צילום: ראובן קפוצינסקי


פניה למוקד העירוני מוקד 106
פניה למוקד העירוני
חזור לראש העמוד