תוכנית פעולה למעבר לאנרגיה 2030 מקיימת 2024 נובמבר
2 שלמי תודה ייחודה ומורכבותה של התוכנית משתקפת גם במספר הרב של השותפים והתורמים לגיבושה במסגרות השונות. זה המקום להכיר תודה לכולם: • וועדת ההיגוי של התוכנית: גיא עידו - משנה למנכ"ל העירייה. • נטלי שם טוב – ממונת האנרגיה ברשות • מיכל שטרית - מנהלת אגף מבנה ציבור • גל סוליט - מנהל אגף שפע • ביבה הדס דרוקר - מנהלת מחלקת איכות הס • אייל מלול - דובר העירייה • ד"ר אופיר לנג - מנהל אגף אסטרטגיה • שגיא אברהם – סגן מנהל מחלקת חשמל • שני צדוק - מחלקת עסקים מנהלת אופק • חנן מרקוביץ - מנהל מחלקת רכב • נילי טייכמן - אדריכלית העיר • חיה פרשר – סגנית גזבר • • מובילי התוכנית ברשויות: נטלי שם טוב – ממונת האנרגיה ברשות • מיכל שטרית – מנהלת אגף מבני ציבור • • שותפים: ח •טליה בן ששון - מנהלת אגף רישוי ופיקו מנהלת אופק • מפעל רום במות הרמה • אגף חינוך • חברי מועצה וחברי ועדת איכות סביבה • • צוות התכנון – מטריקס: • מרכז התכנון ברשות – דורית בירן דקלבאום ן ברבי, ד"ר גילה לאור, ד"ר אורלי רונן, ד"ר טל גולדרט, שיר צדוק. • צוות התוכנית- אור • יועצים לכרטיסי פעולה- אבירם בר עקיבא
3 דבר ראש הרשות תושבות ותושבים יקרים, ומשמעותית בימים אלה יוצאת עיריית מודיעין מכבים רעות עם תכנית חשובה שתכליתה התייעלות אנרגטית עירונית, אותה נבצע בשנים הקרובות. משבר האקלים וההתחממות הגלובלית דורשים מאתנו לגלות אחריות וראייה צופת התהליך פני עתיד, שלעיתים מצריכה שינוי תפיסתי ושינוי הרגלים. את פירותיו של והפחתת נראה בהיבטים רבים ובהם עידוד ייצור אנרגטי ירוק, התייעלות כלכלית זיהום אוויר. דואג לא פחות חשוב מכך, הוא הפן הערכי שלנו כעירייה ושלכם כתושבי העיר, אשר לדורות הבאים ככל שניתן. שורת היעדים שמרוכזים לפניכם בתכנית העבודה שאימצה העירייה היא רק ההתחלה. אנו נרחיב ונטמיע עוד ועוד דרכי פעולה לצמצום משבר האקלים ושמירה במשאבים, על הסביבה, חלק ניכר מהם, תוך שימוש במודל "עיר חכמה" לחיסכון אותו אנו מיישמים, ביתר שאת, בשנים האחרונות. במסגרת יישום התוכנית היא ללא ספק, האחריות שלנו, ואנו נפעל לבצע אותה החזון העירוני לשמירה על הסביבה. שלכם, חיים ביבס ראש העיר
4 תוכן עניינים 6 תקציר למקבלי החלטות......................................................... 9 ........................................................................................ . כללי 1 9 מעבר לאנרגיה מקיימת................................................................... 1.1 10 עקרונות מנחים............................................................................ 1.2 11 מתודולוגיה .................................................................................. 1.3 12 תהליך התכנון.............................................................................. 1.4 13 תוצר התוכנית - תוכנית פעולה למעבר לאנרגיה מקיימת................... 1.5 14 ...................................................... . פרופיל הרשות המקומית 2 14 רקע כללי..................................................................................... 2.1 16 אוכלוסייה .................................................................................... 2.2 17 פתחות ברשות המקומית לשנים הקרובות............ תחזיות צמיחה והת 2.3 פרופיל האנרגיה ברשות - נתוני צריכת אנרגיה, ייצור אנרגיה , 2.4 18 חבורה חשמלית............................................................................... ת 18 צריכת האנרגיה במודיעין מכבים רעות:........................................ 2.4.1 19 צריכת האנרגיה הרשותית.......................................................... 2.4.2 21 יצור אנרגיה בעיר...................................................................... 2.4.3 21 יצור אנרגיה במגזר הרשותי........................................................ 2.4.4 22 תחבורה חשמלית...................................................................... 2.4.5 22 תוכניות קיימות ברשות מתוקצבות ליישום....................................... 2.5
5 תוכן עניינים 23 ........................................................................ . הערכת המצב 3 23 נכסי הרשות............................................................................... 3.1 23 נקודות תורפה לניהול אנרגיה בעיר............................................. 3.1.1 24 מוקדים למעבר לאנרגיה מתחדשת............................................. 3.1.2 25 מוקדי התערבות למעבר לרכב חשמלי......................................... 3.1.3 25 מוקדי התערבות להגדלת חוסן באנרגיה...................................... 3.1.4 26 יעדי הרשות לפי משימות וערוצי פעולה....................................... 3.1.5 28 פעולות רלוונטיות...................................................................... 3.1.6 30 מגזר חוץ רשותי – מסחרי, תעשייתי ומגורים..................................... 3.2 31 נקודות תורפה לניהול אנרגיה בעיר............................................. 3.2.1 31 מוקדים למעבר אנרגיה מתחדשת............................................... 3.2.2 32 מוקדי התערבות למעבר לרכב חשמלי......................................... 3.2.3 32 יעדים למגזר החוץ רשותי לפי משימות וערוצי פעולה..................... 3.2.4 32 פעולות רלוונטיות...................................................................... 3.2.5 33 ................................................. . תוכנית הפעולה נכסי הרשות 4 33 התיעלות אנרגטית....................................................................... 4.1 34 יצור אנרגיה................................................................................. 4.2 34 תחבורה חשמלית......................................................................... 4.3 35 ............................... . תוכנית הפעולה לעידוד מגזר חוץ רשותי 5 36 ........................................................................ המעבר ליישום 6 37 .....................................................................2025 תכנית עבודה 6.1 37 בקרה על התוכנית....................................................................... 6.2 37 מנגנונים להטמעה....................................................................... 6.3 38 ................................................................................... נספחים 7
6 תקציר למקבלי החלטות שינויי אקלים ועליה בכמות מקרי הקיצון מעלים את החשש לפגיעה ברשת החשמל, בכל שנה נקבעים שיאי צריכה חדשים והולכת אנרגיה לאזורי הביקוש הופכת למורכבת וליקרה הרבה יותר. לרשות המקומית תפקיד מרכזי בעידוד וקידום הפחתת אנרגיה, ביזור וגיוון מקורות האנרגיה של פליטות וחוסן באנרגיה, ע"י התייעלות הרשות המקומית והעיר ומעבר לייצור אנרגיה נקיה בסמוך לאזורי הביקוש. לאור זאת, עיריית מודיעין מכבים רעות בחרה להצטרף לתוכנית המאיץ לאנרגיה הן במישור ולקדם תוכנית פעולה לאנרגיה מקיימת מקיימת ברשויות המקומיות הרשותי והן במישור העירוני. העיר מודיעין מכבים רעות הינה עיר צעירה יחסית, הנמצאת בתנופת פיתוח. בעיר ) וצריכת האנרגיה של 8 חברתי תושבים ברמה חברתית גבוהה יחסית (אשכול התושבים הינה ממוצעת גבוהה בהשוואה לרמה הארצית. מהרכבים בעיר הינם רכבים 7% אחד. למרבית משקי הבית בעיר יש יותר מרכב מפוטנציאל האנרגיה בעיר (כפי שמופה ע"י חברת חשמל) כבר 29% חשמליים. –על מיוצר במודיעין מכבים רעות, ועפ"י מיפוי שערכה הרשות באזורי העסקים משטחי הגגות באזור העסקי מותקנות מערכות ליצור אנרגיה. 46% כ- מודעות סביבתית עפ"י סקר שנערך בקרב התושבים, במסגרת תוכנית המאיץ, קיימת גבוהה וכשליש מהתושבים נחשפו להתקנת מערכות סולאריות על גגותיהם. הסיבות לאי התקנת מערכות סולאריות היו העדר גג מתאים וחוסר פנאי. רוב מי שלא התקין, אפשרויות הצביע על העדר מידע וליווי בנושא. המשיבים גם בקשו מידע בנושא לחסכון באנרגיה. גגות של 27 גבי בעיריית מודיעין מכבים רעות כבר הותקנו מערכות סולאריות על מהפוטנציאל). במיפוי שערכה העירייה על צריכת החשמל 42% וחינוך ( מבני ציבור העירייתית, זוהו מוקדים של צריכה גבוהה במבני הציבור והחינוך וכן במרכזי הספורט. 38 הכוללות עמדות טעינה, 11 התקינה רכבים חשמליים והעירייה 2 רק לעירייה שקעים.
7 על בסיס המיפוי בוצעה הערכת מצב בעירייה ובעיר וזוהו האתגרים הבאים: בעיריה: וטיפול קיום תהליכי בקרה ומעקב אחר מוקדים של צריכה אנרגטית גבוהה • בכשלים. פתרונות מבני ציבור ושילוב • השלמת פוטנציאל התקנת מערכות סולאריות על אגירה לחירום. בחינת עלות תועלת של מעבר לרכבי רשות חשמליים. • פריסת עמדות טעינה ברחבי העיר. • במבנים דרישה לרמה אנרגטית גבוהה (יצור והתייעלות) • בתהליכי פיתוח העיר - החדשים, בדגש על המסחר והתעשיה. בחינת התייעלות אנרגטית במתקני הספורט בדגש על הבריכה העירונית. • בכלל העיר: ויצור גיוס המגזר העסקי והמסחרי ללמידה והמשך פיתוח תהליכי התייעלות • אנרגטי, ובחינת עידוד תחבורה חשמלית. יתוף הציבור להתייעלות אנרגטית ובעיקר לקידום תהליכי יצור אנרגיה. • גיוס וש עידוד מעבר לרכבים חשמליים. • . 2030 הכינה העירייה תוכנית הערכות לאנרגיה מקיימת עד שנת על בסיס הערכת המצב, התוכנית הוכנה ע"י ממונת האנרגיה בעיר עם מובילי תחומים וממונים בעירייה בליווי צוותי ליבה וועדת היגוי. התוכנית אושרה ע"י מועצת העיר. יעדי התוכנית: התייעלות: .2030 עד 100% תאורת לד ברחבי העיר • תידי בדירוג אנרגטי גבוה ( מיזוג אוויר, מכשירי חשמל בדירוג גבוה) רכש ע 100% • . 15%- •הפחתת צריכת אנרגיה ברשות ב ייצור: מלש"ח לשנה 2 פוטנציאל יצור במבני ציבור וחינוך כ- 100% מיצוי • תחבורה חשמלית: מכלי הרכב הרשותיים חשמליים, הכפלת עמדות טעינה בשטחים ציבוריים 25% • תקציר למקבלי החלטות
8 חוסן באנרגיה: הבטחת אנרגיה בחירום , והעלאת מודעות ופיתוח כלים לחוסן אנרגטי • במגזר הפרטי. מוקדי התוכנית (העיקריים): פעולות מרכזיות בתוך הרשות עדה מקומית ודרוג אנרגטי גבוה במבני •אישור מדיניות תכנון בת קיימא בוו ציבור חדשים – הגדרת דרישות מרחביות עירוניות לעידוד וקידום בנייה ופיתוח עיר מכוון לאנרגיה מקיימת. השלמת החלפת תאורת חוץ ללד. • ת פריסת מערכות סולאריות במבני חינוך. •השלמ וחוסן. פתרונות אגירה להפחתת עומסים שילוב • כות טרמו-סולאריות בבריכות העירוניות. •התקנת מער טיפול במוקדים. •ניהול בקרה שוטפת אחר צריכת חשמל ו רכבי רשות הצורכים בנזין/סולר לחשמלי. החלפת • פריסת עמדות טעינה במרחב הציבורי. • פעולות לעידוד וקידום אנרגיה מקיימת בעיר: מידע באתר העירוני בנושא אנרגיה מקיימת. • כנסים וירידים שנתיים. • מוקד מתנדבים לתמיכה וסיוע במסגרת שי"ל. • מפיין והסברה במערכות החינוך ובציבור. • ק כנס לעסקים ופורום עסקים. • על מנת לקדם תוכנית זו שולבה ממונת האנרגיה בצוות ההנהלה של העירייה, . סוכם עם המובילים 2025 מרכיבי התוכנית שולבו בתוכנית העבודה ותוקצבו לשנת של המרכיבים השונים בתוכנית על דרך העבודה, ונקבעו צמתים לבקרה. תקציר למקבלי החלטות
9 כללי פרק זה מספק את הרקע למעבר לאנרגיה מקיימת, את המושגים המרכזיים, המדיניות מציגים את העקרונות המנחים לתוכנית, הן הלאומית והרציונל לתוכנית. כאן אנו העבודה, בהיבטים המקצועיים והן בהיבטים התכנוניים. הפרק מציג את תהליך השותפים ובעלי העניין. . מעבר לאנרגיה מקיימת 1.1 משאב האנרגיה הוא אחד המשאבים החיוניים במדינת ישראל, ומהווה משאב בסיסי למשק החשמל, למשק המים ולתחבורה. מקורות אנרגיה מתחלקים למקורות מתחדשים (כמו אנרגיית שמש ורוח) ומקורות פוסיליים (פחם, נפט וגז). המקורות הפוסיליים מייצרים בשריפתם גזי חממה שמעצימים את שינויי האקלים, שנת עד 30% ממשלת ישראל, כמדינות אחרות בעולם, הציבה יעד הפחתה של ). השגת היעד תלוייה במידה רבה במעבר לאנרגיה 2015 (משנת בסיס 2030 מקיימת שכוללת שלושה מהלכים עיקריים (היעדים להלן הם יעדים לאומיים): .2030 בצריכת אנרגיה עד 17% ירידה של התייעלות באנרגיה – .2030 ייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים עד 30% אנרגיה מתחדשת – במרחב מעבר לתחבורה חשמלית ופריסת רשת טעינה חשמלית – תחבורה הציבורי והפרטי. הרשויות המקומיות ממלאות תפקיד חשוב ביותר בקידום אנרגיה מקיימת, ראשית בניהול משק החשמל בנכסי הרשות ושנית בהשפעה והכוונה של צרכני האנרגיה בישוב; צריכת אנרגיה במגורים, צריכת אנרגיה בעסקים ובתעשייה וצריכת אנרגיה בתחבורה. תוכניות המעבר לאנרגיה מקיימת, הן המסגרת המארגנת למהלכים מותאמות המקומיים – הן בסקטור הרשותי והן בסקטור החוץ רשותי. התוכניות לצרכים וליכולות של הרשויות כדי למקסם את ההזדמנויות והתועלות לרשות. 1
10 . עקרונות מנחים 1.2 עקרונות תוכנית המעבר לאנרגיה מקיימת לרשות מקומית, לוקחת בחשבון שלושה מובילים שהם הבסיס לתוכנית: המקומית צמצום שימוש במשאבים ובדלקים פוסיליים – אמנם ה"תרומה" • להשגת תורם מקומית, אולם שינוי התנהלות למשבר הגלובלי היא שולית; להשגת יעדים לאומיים ועולמיים ומנגיש הזדמנויות כלכליות. בתנאי בעיקר כאלו שחיות בעוני ומתגוררות – תמיכה באוכלוסיות פגיעות • דיור ירודים ובעלות קושי לייצר אקלום בכל תנאי מז"ג. משמעותם מעבר לאנרגיה מקיימת, קידום חוסן שגשוג ואיכות חיים מקומית • תנאי חיים טובים יותר לתושבים , גם בתנאי האקלים המשתנה, הם יוצרים פיתוח תנאי מגורים ומרחב ציבורי משודרג , הזדמנויות כלכליות, חוסן באנרגיה, חדשנות, לעסקים, לתושבים ולרשויות עצמן. להלן, פוטנציאל הפחתת הפליטות של כל ערוץ פעולה במעבר לאנרגיה מקיימת:
11 . מתודולוגיה 1.3 המתודולוגיה התכנונית, באה לתמוך את מטרת העל לגבש תוכנית רלבנטית וישימה ארגונית שתוטמע בעבודת הרשויות, תהווה בסיס להחלטות הממשלה, תציב תשתית ניהולית ותאפשר גיוס שותפים ומשאבים ליישומה. כלים פשוטים (כלי המיפוי מבוצע באמצעות תכנון מבוסס מידע: שלב • המיפוי ומפת כתמים) המאפשרים לרשות המקומית להתבונן על מצבה בהגדרת על הפוטנציאל הקיים ולסייע ביחס ליעדים וביחס לרשויות דומות, המטרות האסטרטגיות שלה בהקשר זה. משימות, ערוצי שפה אחידה: התוכנית מבוססת על שפה אחידה של • למשימות פעולה ופעולות . הגדרות אלו, מהוות את הבסיס לתכנון בהתאם המרכזיות, ומהוות שפה לאומית אחידה. באנרגיה, ארבע משימות: התוכנית ממוקדת בארבע משימות - התייעלות • ייצור אנרגיה, תחבורה חשמלית וחוסן באנרגיה. פעולות שני סוגי נכסים: התכנון מבחין בין פעולות בנכסי הרשות, לבין • עידוד וקידום פעולות בנכסים חוץ רשותיים (מגורים, עסקים, תעשייה וכו'). בניית שותפויות תוך כדי התכנון: שותפויות תוך רשותיות לקידום פעולות • בנכסי הרשות ולהובלת הרעיון והטמעתו, וחוץ רשותיות שבעיקרן נועדו לקידום פעולות בנכסים אחרים. ליישום בניית תוכנית מתועדפת: הרשות המקומית מתעדפת את הפעולות • באופן בהתאם למידע ולמדיניות הרשות לחומש הקרוב. בחירה מתבצעת לוגי ומנומק. ויעדים תכנון לחומש : הרשות המקומית, מתכננת פעולות ומציבה מטרות • למימוש בטווח המיידי, הבינוני והארוך - של התוכנית - שילוב תוכניות הפעולה ; Mainstreaming מירכוז • בהחלטות העבודה ובמנגנוניים תקציביים ומוסדיים של הרשות, עיגון
12 הרלוונטיות של הרשות המקומית וגיוס שותפים. תהליך התכנון 1.4 לתוכנית חמישה שלבים מרכזיים. להלן עיקרי הפעולות שבוצעו בכל שלב: קביעת ממונה רשותי, הקמה בשלב ראשון צוות ליבה תוך רשותי התנעה – .1 ובהמשך הרחבתו לחוץ רשותי, הוקמה וועדת היגוי ורתימה של הגורמים והמחלקות השונות ברשות. "כלי איסוף המידע נערך על בסיס - במגזר הרשותי - מיפוי מידע . איסוף 2⦁ רשותי מיפוי במגזר הלא – קובץ אקסל מובנה שגובש לתוכנית המאיץ. המיפוי" – נערך מיפוי גגות סולאריים באזורי התעסוקה ובוצע סקר בקרב תושבים. – תיעדוף של הפעולות שיקודמו על ידי והערכת המצב גיבוש תמונה .3 הרשות המקומית בנכסי הרשות ובנכסים אחרים (העסקי והפרטי). התיעדוף בוצע – הקטנת הערכת אימפקט בכלי המיפוי, על בסיס סימולטור עלותשל בקריטריונים של ונכונותהעירוניות הפער בין הרצוי למצוי באופן משמעותי, בהתאם ליכולות להגדרות הבאות: בעלי העניין לקדם פעולות בנכסים שאינם נכסי הרשות בהתאם התנעה איסוף מידע תמונה והערכת המצב תכנית היערכות וכרטיסי פעולה מעבר ליישום פעולות תגובה מיידית פעולות שיש לבצע מידית כדי למנוע מהלכים סותרים לאנרגיה מקיימת; תוכניות בינוי שאינן מותאמות לאנרגיה מקיימת, חשמליים, רכישת רכבים שאינם רכישת גנרטורים לגיבוי חירום. פעולות פרי בשל פעולות שכבר בהנעה, מוכרות לרשות, יש כבר פרויקטים כאילו ביישום. היתרון במימוש פירות בסלים הוא מהירות ופשטות מכוונות הביצוע, פעולות אילו ליישום בטווח הקרוב. פעולות מיסוד פעולות שנועדו לשנות את ההתנהלות של הרשות או גורמי עניין בתחום מסוים. בדרך כלל אילו פעולות מדיניות ותכנון פעולות תשתית ⦁ פעולות שכוללות התקנה או או החלפה של טכנולוגיה מיכשור לאנרגיה מקיימת. ⦁
13 והכנסתם 2025 - גיבוש הפעולות לביצוע ב. תכנית היערכות וכרטיסי פעולה 4 ואילך כתכנית ליישום בהמשך. קידום 2026 ל לתוכנית העבודה וסימון הפעולות צעדים למימוש הפעולות באמצעות כרטיסי פעולה. המעקב והבקרה אחר היישום, – התוכנית תכלול הגדרת אופן המעבר ליישום .5 פרסום התוכנית ומינוי מנגנון היישום של הרשות המקומית בשיתוף בעלי העניין יישום פעולות אלו לא במסגרת תוכנית זו. השונים. תוצר התוכנית - תוכנית פעולה למעבר לאנרגיה מקיימת 1.5 תוכנית הפעולה בנויה באופן גנרי על פי 'טבלת ערוצי פעולה' שמתווה שפה משותפת לאומית. באופן זה ניתן לייצר מבט לאומי אחיד על תוכניות ההיערכות של הרשויות המגוונות בישראל. התוכנית היא תוכנית אסטרטגית המאמצת יעדים במשימות ויעדי משנה בערוצי הפעולה ומציגה את אופן המימוש בפעולות. התוכנית הרשותית כוללת שני מסלולים: פעולות בנכסי הרשות ופעולות המעודדות ומקדמות פעולות בנכסי המגזר עיסקי והמגזר פרטי. אלו גובשו בהתבסס על הערכת המצב ומתוך סך הפעולות בהתאמה לצרכים וליכולות של הרשות המקומית. שהרשות פעולות אלו מוצגים בפירוט בפרקים ארבע וחמש, בחלוקה לפעולות משימות המשימות משקפות את יעדי העשייה המרכזיים של הרשות המובילים ליעדים אלה ערוצי פעולה ערוצי הפעולה מציגים את מסלולי העשייה פעולות הפעולות מפרטות מה נדרש לעשות בכל מסלול צעדים וכרטיסי פעולה כאן מוצגים צעדי מדיניות מפורטים וכרטיסי פרויקט למימוש הפעולות, ערוצי הפעולה והמשימות לשנה בשנה הקרובה ולשנים הבאות. בפעולות המקומית מאמצת לביצוע ולהכניס הקרובה מוצגים צעדים מפורטים ו/או כרטיסי פעולה שניתן יהיה לאשר לתוכנית עבודה מתוקצבת.
14 פרופיל הרשות המקומית רקע כללי 2.1 מודיעין מכבים רעות העיר ממוקמת באזור גבעות יהודה, משקיפה אל שפלת לוד 220 ממערב ואל הרי ירושלים ממזרח. הגבעות בעיר מתנשאות לרום הנע בין 106,074 חיים ובה דונם 48,290 מטר. הרשות מתפרשת על שטח של 300־ ל גדלה בבעלותם). האוכלוסייה בעיר 78% דיור ( יחידות 29,724- הגרים ב , 1 תושבים בשנה, והעיר בתנופת פיתוח מתמשכת. 3.1% בקצב של במועצה לתכנון אושרה באופן רשמי, 1990 ב־ העיר הינה עיר צעירה יחסית בישראל; דונם. כצעד ראשון, החלה הקמתו של 30,000 ובנייה, הקמת העיר על שטח של יישוב צמוד קרקע נוסף בגבעה הסמוכה למכבים בשם רעות. יוזמת ההקמה של במקום היישוב הייתה עמותה מטעם צבא הגנה לישראל שייעדה את המגורים למשרתי כוחות הביטחון. באפריל אותה שנה הוקמה מועצה מקומית מאוחדת לשני היישובים בשם מכבים־רעות. החל 1996 מודיעין וב־ החלו עבודות הפיתוח של היישוב העירוני 1994 בשנת הגידול עם 2001 ובשנת אכלוס העיר. גם היישוב מודיעין הוכר כמועצה מקומית במספר התושבים הוכרז כעיר. העיר במתכונתה הנוכחית היא תוצאה של איחוד , במהלכו אוחדו העיר מודיעין והיישוב הקהילתי 2003 רשויות, עליו הוחלט בשנת מכבים־רעות לרשות אחת. מודיעין מתוכננת בארבעה רבדים ייעודיים עיקרים: אזור המגורים, מרכז העסקים היא הראשי, פארק המלאכה ואזור התעסוקה. כל האזורים טובלים בירוק. מודיעין אחת הערים הירוקות בישראל ומתאפיינת במספר רב של פארקים וגינות ציבוריות. לממוצע מטר מרובע (בהשוואה 25 השטח מהירוק הממוצע לתושב במודיעין הינו מטר לתושב). 5 ארצי שהוא שכונות המגורים בנויות סביב ליבת העיר – מרכז העסקים העירוני שבו פועלת תחנת הרכבת הראשית של העיר. מרכז העיר כולל מוסדות ציבור, בניין עירייה קרוב, ומתחמי מסחר ועסקים. בלב כל שכונה הוקם מרכז מסחרי המהווה פתרון נוח ומידי לתושבי העיר. שנתון סטטיסטי .) 2024 הנתונים עפ"י: עיריית מודיעין מכבים רעות, אגף אסטרטגיה, מחקר וחדשנות (מרס .1 2
15 בעיר שני אזורי תעסוקה: פארק הטכנולוגי שנמצא בצפון העיר וסמוך ליער בן שמן וכולל תעשיות קלה, מדע וטכנולוגיה ומבני לוגיסטיקה; מרכז עינב שמשמש לתעשייה מחסנים, מוסכים ומרכזי מסחר גדולים. כאן מפת שכונות העיר
16 אוכלוסייה 2.2 י חברתי כלכל התושבים במודיעין מכבים רעות במעמד סוציואקונומי גבוה – אשכול שכיר של ממשקי הבית בעיר השכלה אקדמאית עם הכנסה ממוצעת לחודש 58%- ל . 8 (מעל הממוצע הארצי). ₪ 14,506 ושל עצמאי לחודש ₪ 16,631 .0.7%. ואחוז הקשישים הינו 34.1 תושבי העיר צעירים יחסית – הגיל הממוצע הינו נפשות בממוצע. 3.57 משקי הבית בינוניים – מודיעין לעיתים רכבים ובמרבית משקי הבית יש יותר מרכב אחד. 40,000- בעיר כ מתניידים 76% בעיר ו- מתושבי העיר לא עובדים 35% נחשבת כעיר שינה ואכן לעבודתם עם רכב. בלב מגדלים 2-3 עם קומות 3-5 בשכונות העיר הוותיקות מרבית הבניינים הינם בני השכונה. בשכונות החדשות הבניה צפופה יותר והבניינים גבוהים יותר. ברעות ומכבים וגם בחלק משכונת מוריה בניינים צמודי קרקע עם בעלות פרטית בניה שנים האחרונות בתקן 25-30- נבנו ב של משפחה אחת או שתיים. כל המבנים גבוה יחסית ולכן אין בעיר תהליכים של התחדשות עירונית. מ"ר שטח בנוי. 534,432 מוסדות ציבור המשתרעים על 305 בעיר בפארק הטכנולוגי 336 עסקים פעילים – מהם 1,952 במודיעין מכבים רעות גבוהה. אנרגיה במרכז עינב. בפארק הטכנולוגי חוות שרתים גדולה שצורכת 255 ואוכלוסיית העיר פעילה אקטיבית ומעורבת – בעיר פועלות כמה קבוצות של תושבים מדיניות ואכן למען הסביבה השואפים לשמר את השטחים הירוקים בעיר כטבע עירוני העירייה הינה במידת האפשר להמנע מפגיעה בשטחים הירוקים בעיר.
17 תחזיות צמיחה והתפתחות ברשות המקומית לשנים הקרובות 2.3 מודיעין מכבים רעות היא עיר שנמצאת בתנופת התפתחות וצפויה לגדול הן בשטח דונם לעיר עד 6,000- קרוב ל והן בהיקף האוכלוסייה; עפ"י תוכנית המתאר יתווספו דונם. 2,095 שכונות חדשות ועוד רובע עסקים בגודל של 4 עוד , יבנו 2040 שנת .240,000 אוכלוסיית העיר תוכפל ותגיע ל- 15,000 של עם תוספת 130,000- לגדול לכ צפויה אוכלוסיית העיר 2030 עד שנת יחידות דיור. בין השאר מתוכן להקים בשנים אלו את אזור התעסוקה חדש במקביל .443 לכביש בשנים האחרונות מחירי הדירות בעיר עולים וצפוי כי תמהיל התושבים ימשיך להיות גבוה מבחינה סוציואקונומית. הגידול הצפוי במודיעין מכבים רעות:
18 אנרגיה, ייצור פרופיל האנרגיה ברשות - נתוני צריכת אנרגיה, 2.4 תחבורה חשמלית צריכת האנרגיה במודיעין מכבים רעות: 2.4.1 ובתרחיש מיליון קוט"ש בשנה 456.4 עומדת על 2022 בשנת צריכת האנרגיה בעיר .2030 מיליון קוט"ש בשנת 600 של חוסר התערבות היא צפויה לעלות למגורים למסחר ותעשיה – צריכת המגורים הינה הצריכה העירונית מתחלקת בין זאת צריכת החשמל צריכת החשמל העירונית. עם כמות 57% ומהווה גבוהה יותר . 2 מצריכת החשמל העירונית 42% של המגזר העסקי גבוהה באופן יחסי ומהווה שצורכת בעיר חוות שרתים גדולה של גוגל ומיקרוסופט בבעלות של שיינפלד הנדסה אנרגיה רבה ומעלה את אחוז צריכת האנרגיה בעיר. מבוסס על כלי המיפוי של פרויקט המאיץ להערכות לאנרגיה מקיימת. . 2 2022 צריכת אנרגיה עירונית בחלוקה למגזרים
19 שות החשמל, "מדדי צריכת חשמל שנתית לרשויות" הנתונים לקוחים מאתר האינטרנט של ר .3 צריכת האנרגיה הרשותית: 2.4.2 קוט"ש שנתי. צריכה 23,949,730 היתה 2022 בשנת סה"כ הצריכה הרשותית קוט"ש לתושב). 175( , שהינה מעל הממוצע הארצי 259,170 לתושב הינה בזכות . זאת 3 קוט"ש בשנה 22,248,092 הצריכה הרשותית ירדה ל 2023 בשנת החינוך במוסדות פרויקט החלפת תאורת הרחוב לתאורת לד והחלפת מזגנים המשך והציבור. עם זאת, בשנים האחרונות אנו עדים למגמת עליה בצריכה הרשותית בעקבות גידול 12% עלתה ב שכונות חדשות (נופים ומורשת) : הצריכה הרשותית 2 והקמת העיר :2018 משנת מדדי דווחי צריכה בנכסי הרשות כפי שרואים בגרף, יש מגמת עליה בצריכה הרשותית לתושב, אך יש ירידה בצריכת 2019 תאורה לפנס, בשל החלפה התאורה ללד. נתוני הצריכה הנמוכים בשנת מבטאים את הירידה בצריכה במבני החינוך בתקופת הקורונה. בהשוואה ארצית הצריכה של עיריית מודיעין מכבים הרעות הינה במרבית מעל הממוצע הארצי. התחומים
20 צריכה רשותית במודיעין לפי סוגי נכס בהשוואה לממוצע הארצי: בתאורת הרחוב ובמתקני בחלוקה לפי סוגי נכסים בולטת הצריכה הגבוהה יחסית להחלפת וקיימת תוכנית פנים הוחלפו 6100 כ- רחוב פנסי 20,000 הספורט. בעיר בכדי להשלים את החלפת 2030 ועד שנת 2025 גופים מידי שנה משנת 2500- כ ). לאור 2030 נוספים עד פנסים 12,554 כלל הפנסים בעיר (סה"כ יוחלפו עוד בצריכה לירידה אנו עדים הפעילות להחלפת התאורה לתאורת לד בשנה האחרונה, .)2023 קוט"ש בשנה זו ( 500,000 החשמל בתאורת הרחוב בכ- במתקני הספורט יש צריכה גבוהה בעיקר בבריכה העירונית ובפארק המים בהם בחורף מחממים את המים וקיימת פעילות לאורך שעות ארוכות פועלות משאבות, המביאה לצריכת אנרגיה גבוהה. עם זאת, בעיר ברעות קיים פארק מיים שמותקנות בו מערכות טרמוסולאריות ומודל זה נבדק אם ניתן ליישמו גם בבריכות העירוניות. לבירור כמו כן זוהו מספר מגרשי ספורט עם צריכת חשמל גבוה ונערכת בדיקה הנושא. מוסדות 214 סה"כ - גני ילדים 166 ועוד בתי ספר 48 רעות במודיעין מכבים ר הצריכה בבתי הספ החינוך בהם הצריכה הינה קצת למעלה מהממוצע הארצי. גבוהה בשל פעילות אחר הצהרים והשילוב עם מגרשי הספורט במסגרות החינוך. גבוהה כתוצאה מאי כיבוי מערכות חימום מים ואקלום. בגני הילדים נראה שהצריכה הנושא בבדיקה. ו הציבור נבנ עם זאת בשל היותה של מודיעין מכבים רעות עיר צעירה שמרבית מבני השנים האחרונות הם נבנו בתקנים יחסית חדשים עם מערכות מתקדמות. 25 ב-
21 יצור אנרגיה בעיר: 2.4.3 . הרשות ערכה מיפוי 29% מהוה במודיעין מכבים רעות ייצור האנרגיה ביחס לצריכה סולאריות של הגגות באזורי התעסוקה ובמרכזים המסחריים וזוהה שהותקנו מערכות רבות. שטח מותקן במרכזי מסחר ותעסוקה מול הפוטנציאל: יצור אנרגיה במגזר הרשותי 2.4.4 סולאריות על גגות של מחצית ממוסדות החינוך ומעט העירייה התקינה מערכות 50% יותר מ במוסדות הציבור. עדיין קיים פוטניצאל יצור במוסדות החינוך של ובמבני הציבור. בנוסף קיים פוטנציאל להתקנה של מערכות סולאריות על מאגרי מדיניות העירייה הינה לא להתקין מערכות סולאריות מים בתיתורה ובמרכז עינב. בשטחים הפתוחים במגמה לשמור על השטחים הירוקים בעיר. ברשות PV סטטוס התקנות
22 תחבורה חשמלית: 2.4.5 רכבים חשמליים. 2 מהם רכבים 121 )2024 בעיריית מודיעין מכבים רעות קיימים כיום ( רכבים לרשות בשל המלחמה. 21 נוספו 2023 בשנת רכב חשמלי. עיר מחזיקים מהתושבים ב 6.5% 4 עפ"י נתוני העירייה 18 שקעים לרכבים חשמליים ברחבי העיר ועתידה להוסיף עוד 38 הרשות פרסה קוט"ש. 519,410 בוצעו טרזנקציות בצריכת 2023 שקעים סה"כ בשנת . 47% הצריכה ב מצביע על עליית 2024 שנת תיעוד ראשוני על הרבעון הראשון של עמדת טעינה מאחר וכמעט לכל הדירות בעיר יש חניה פרטית המאפשרת התקנת פרטית הרשות מכוונת לפריסת עמדות טעינה בעיר באזוריים המסחריים. תוכניות קיימות ברשות מתוקצבות ליישום 2.5 בתי ספר ומבני ציבור נערכות סולאריות חלקן 27 ב הותקנו ברשות אנרגיה – ייצור עבור גגות שמושכרים וחלק גגות ששייכים לרשות. נערך מיפוי גגות וקיים ידע הפוטנציאל הקיים. על בסיס קובץ המיפוי הרשות מתכננת במסגרת המאיץ השלמת מערכות סולאריות במוסדות חינוך ( בבתי הספר) והציבור. .30% הוחלפה תאורת לד בתאורת הרחוב בכמעטהתייעלות באנרגיה - בשלב זה מתוכנן מעבר לתחבורה חשמלית רק בתחבורה חשמלית – תחבורה ציבורית – משרד התחבורה עומד לפרסם מכרז עבור אוטובוסים חשמליים במכרז עמדות 18 להוספת אוטובוסים חשמליים. קיימת תוכנית 90% ל מעבר מתוכנן טעינה. .2023 עפ"י השנתון הסטטיסטי של עיריית מודיעין על בסיס פניה לקבלת מידע ממשרד התחבורה – .4
23 הערכת המצב נכסי הרשות 3.1 נקודות תורפה לניהול אנרגיה בעיר 3.1.1 אותרו מוקדי הצריכה הגבוהה יחסית במבני הרשות: בעקבות תהליך המיפוי • מרכזי הספורט - בעיר שני מרכזי ספורט בבעלות הרשות המופעלים ע"י חברה שעות ביממה, וצריכת האנרגיה שלהם גבוהה: 16 כ- פועלים עירונית. המרכזים קוט"ש ובפארק המים עמק 448,325 בפארק המים עמק זבולון צורכים בשנה קוט"ש בשנה . הצריכה הגבוהה היא בשל עלות 1,907,900 האלה צורכים האיקלום ועלות חימום המים. למ"ר ביחס לשאר מבני הציבור חשמל גבוהה זוהתה צריכה מבנה הנדסה - • 103 (בהשוואה ל קוט"ש למ"ר 208 מר לשנה, כלו קוט"ש 339,411 : ברשות קוט"ש למ"ר ממוצע עירוני). במבנה הנדסה אין הפרדה בין מונים בצריכת האנרגיה של החלק במבנה שמופעל ע"י משרדי הרשות לבין חלקים נוספים במבנה המושכרים ע"י הרשות לעסקים מקומיים. הנושא בבדיקה. קתדרה והספרייה היכל התרבות – מערכת החשמל משולבת להיכל התרבות, • 103- בהשוואה ל קוט"ש למ"ר 142.5( העירונית ולכן צריכת החשמל גבוהה התוכנית קוט"ש למ"ר ממוצע עירוני) וקשה לדייק את מוקד הבעיה. במסגרת מתוכננת הפרדת מונים על מנת לאתר את מוקד הצריכה הגבוהה. בשעות בעיר משמשים גם כמרכזים קהילתיים מספר בתי ספר- בתי הספר • 10 מכך ב- הצהרים ונערכת בהם פעילות ענפה עד שעות הערב. כתוצאה בתי ספר הצריכה הינה מעל הממוצע העירוני באופן משמעותי. נערכת בדיקה לגבי התכנות התקנת מערכות בקרה או לחילופין ניהול המעקב והבקרה אחר מערכות החשמל בייחוד בשעות הערב ע"י מערך אנושי. נמצא כי יש צריכה גבוהה במספר גני ילדים בשל אי כיבוי מערכות גני ילדים - • הזוללות אנרגיה כגון דוד חשמל, מזגנים . הוצאו הנחיות דרך מנהל חינוך וכחלק מהתוכנית יבנה מערך בקרה. בבתי הספר / גני ילדים 40% לד בכ- תאורת לד –התאורה הוחלפה בתאורת • . קיימת 40% ש השונים. כמו כן הוחלפה תאורת הרחוב בתאורת לד בהיקף והשצ"פים תוכנית להחלפת התאורה ללד הן במוסדות חינוך והן בתאורת הרחוב בהיקף נרחב. 3
24 ניהול ובקרה אחר חשבונות החשמל העדר מערכות בקרה ומעקב אנושי – בעיות יכול לסייע בבקרה שוטפת שתאפשר זיהוי מוקדים של צריכה גבוהה, איתור פוטנציאליות בציוד, מוקדים להתערבות אנושית או להתקנת מערכות ניטור ובקרה. בנוסף, יש מקום לבחון מוקדים עם עירוב שימושים בין מבני העיריה לשוכרים עסקיים ולדייק את מוקדי הצריכה בין הגורמים השונים. במודיעין מכבים רעות מתפזר ניהול הנושא בין מספר בעלי תפקידים שזה לא תפקידם העיקרי וחסרה ראייה כוללת וניהול מרוכז. לאור הגידול הצפוי בעיר, העירייה בוחנת הרחבת העיר – לפיתוח הערכות הדרישות המרחביות העירוניות באופן שיקדם בניה ירוקה במבנים התעשייתיים מבני שעתידים להבנות וכן במבני המגורים. העירייה שואפת לאיפוס מבנים בבניית ציבור, אך הנושא בבדיקה מבחינת עלויות. מוקדים למעבר לאנרגיה מתחדשת 3.1.2 בתי ספר מותקנות 27 ספר. ב- בתי 48 ילדים ו גני 166 מוסדות חינוך - 214 במודיעין מהמערכות הותקנו לפני כעשור באמצעות השכרת הגגות 13 . מערכות סולאריות 14 לחברת אספן. בשלוש השנים האחרונות באמצעות סיוע ממשלתי הותקנו עוד מערכות על גגות של בתי ספר ע"י העירייה. בעקבות תהליך המיפוי מצאנו כי קיים פוטנציאל גדול להמשך התקנות מערכות סולאריות בבתי הספר, גני הילדים, מוסדות הציבור ומאגרי מים; סה"כ השטח האפשרי בנוסף ניתן מ"ר בגני הילדים. 16,400 מ"ר בבתי ספר ועוד 29,620 להתקנות הינו ועוד מ"ר 5,750 מערכות סולאריות על מבני משרדים עירוניים בהיקף של להתקין מטר מרובע. 47,720 מ"ר על מאגרי המים. סה"כ פוטנציאל התקנה 1,700 מגרשי מגרשי ספורט – בשל העלות הגבוהה של התקנת הצללות סולאריות מעל הספורט בשלב זה העירייה החליטה לא לבצע הצללות מסוג זה. מדיניות עיריית מודיעין רעות הינה לשמור על השטחים הפתוחים בעיר כטבע עירוני. העיר עשירה בפארקים, ובטבע עירוני ולה תכסית גבוהה יחסית של עצים. מתוך מערכות חשש לפגוע באופי הירוק של העיר, העירייה אינה מכוונת להתקנות של סולאריות באזורים הפתוחים.
25 מוקדי התערבות למעבר לרכב חשמלי 3.1.3 רכבים 20 הרשות כ- רכשה 2024 בשנת אינם חשמליים. 2 למעט כל רכבי הרשות חדשים שאינם חשמליים. רכבי מנהלים – כרגע שני מנהלים עברו לרכבים חשמליים. נדרש עידוד מנהלים למעבר לרכבים חשמליים. של למעבר לרכבים חשמליים רכבי שירות עירוניים - נערכת בדיקת עלות תועלת האנרגיה נדרש ניהול מסודר של נתוני צריכת מחלקות העיריה השונות, לצורך כך, של הרכבים העירוניים בהבחנה בין השימושים השונים של הרכבים. פריסת עמדות טעינה באזורים המסחריים – לעירייה תוכנית רב שנתית לפריסת העיר עמדות טעינה באזורים המסחריים בעיר. כחלק מהדרישות המרחביות בפיתוח נכללת גם דרישה להתקנת עמדות טעינה באזורי הפיתוח. מוקדי התערבות להגדלת חוסן באנרגיה 3.1.4 עם בניה 8 חברתי תופעת העוני באנרגיה בעיר הינה שולית מאחר והעיר מאשכול צעירה עם תשתיות מותאמות לאקלים. מערכות האנרגיה במרכזי הקליטה בעיר מתופעלת עם גנרטורים ונדרשת בדיקה של עדכניות המבוססות על יצור ואגירת אנרגיה מתחדשת.
26 יעדי הרשות לפי משימות וערוצי פעולה 3.1.5 משימה מס' ערוץ פעולה ערוצי פעולה יעדי חובה 2030 ל הערות 1.1 הנחיות לבנייה חדשה מהבנייה 100% החדשה מאופסת אנרגיה 1.3 איקלום מבנים קיימים 1.4 מעבר לתאורה חסכונית תאורת 100% רחוב חסכונית שואפים להגיע תאורת 100% ל רחוב חסכנית 1.5 שיפוץ מעטפת מבנה יכתבו הנחיות לשיפוצי מבני הציבור 1.6 חימום וקירור מים 1.7 מעבר למכשירי חשמל יעילים רכש 100% עתידי בדירוג גבוה מדיניות העיריה הינה לבצע עתידי רכש 100% בדירוג גבוה 2.1 מתקנים סולאריים במרחב המבונה 1.2 מערכות בקרה ושליטה התייעלות באנרגיה ייצור אנרגיה 2.2 מימוש הפוטנציאל היצור כפוף לתקציבית עירוניים. נושא אגירת האנרגיה במוסדות חינוך ( מרכזי קליטה) נמצא בבדיקה תכנון לעצמאות באנרגיה מיצוי 100% פוטנציאל הייצור בנכסי הרשות אנו מעריכים שהבניה החדשה תישאף לאיפוס אנרגטי על פי ההנחיות החדשות שיופצו במבנים חדשים מותקנות מערכות בקרה החלפת צ'ילרים באולמות הספורט
27 משימה מס' ערוץ פעולה ערוצי פעולה יעדי חובה 2030 ל הערות 3.1 תשתיות לחשמול רכבים במרחב הציבורי צי הרכב העירוני: 90% רכבי תפעול חשמליים לרשות יש תוכנית פריסת עמדות טעינה במרחב הציבורי לשנים הבאות. הרשות בבדיקה בנושא החלפת רכבי הרשות חשמליים. לרכבים 3.2 תחבורה חשמלית רכבים חשמליים
פעולות רלוונטיות 3.1.6 להלן טבלה המסכמת את עיקר כיווני הפעולה שזוהו בתהליך הערכת המצב. תעדוף כיווני הפעולה באופן מפורט נעשה בהמשך עם גיבוש משימה ערוצי עולה פ רוט פי ולות פע דוף תיע לפעולה -נא לבחור מהתפריט הצעד הראשון שיוצע למימוש הפעולה תמיכה של משרד האנרגיה ב נימוקים הנחיות לבנייה חדשה אישור מדיניות בנייה בת קיימא בוועדה המקומית כדאיות גבוהה לביצוע צעדי מדיניות: הנחיות, נוהלים סיוע של יועצים לכתיבת מסמך הנחיות לאור תחזיות הבינוי ברשות, אחוז משמעותי 2030 - מהבניינים ב יהיו חדשים. לשינוי הנחיות הבנייה יש נסיון מצטבר בישראל ותמיכה ממשלתית אישור למדיניות לאיפוס כדאיות גבוהה לביצוע צעדי מדיניות: הנחיות ונוהלים סיוע של יועצים לכתיבת מסמך ההנחיות עם פיתוח העיר לשתי שכונות נוספות יבנו עוד מבני ציבור וביחוד מבני חינוך. מערכות שליטה ובקרה שדרוג מערכות אקלום ישנות במבני ציבור כדאיות גבוהה לביצוע איתור מערכות אקלום צורכות אנרגיה גבוהה והחלפתן יצוע ב עצמי חשיבות ביצוע בקרה שוטפת אחר צריכת החשמל של מערכות האקלום בר מע לתאורה חסכונית במבנים קיימים ומתחדשים התייעלות בתאורת חוץ ופנים כדאיות גבוהה לביצוע על בסיס המיפוי שנערך החלפה הדרגתית של כל תאורת החוץ וחלקית של תאורת הפנים יצוע ב עצמי חסכון משמעותי וצאות על אנרגיה בה חימום קירור מים במרכזי ספורט הוספת מערכות תרמו סולאריות או שימוש יעיל במערכות קיימות כדאיות גבוהה לביצוע בחינת התכנות לטכנולוגיה יצוע ב עצמי במרכזי הספורט זוהתה צריכה גבוהה מאוד של אנרגיה עם עלויות גבוהות בר מע למכשירי חשמל יעילים הטמעת דרישות דירוג אנרגטי גבוה לרכש מכשירים כדאיות גבוהה לביצוע צעדי מדיניות: הנחיות ונהלים יצוע ב עצמי נעשה באופן שוטף – נדרש חידוד ההנחיות חר הביצוע ומעקב א התייעלות באנרגיה 28
RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=